dijous, de novembre 10, 2011

Tot el que vols saber de PISA i que el Departament d'Educació no t'explicarà (IV)

Crítica vuitena. Els resultats no especifiquen què ha de millorar en l’alumne. Això ho saben els professors, però PISA avalua altra cosa que la seva feina. Us heu preguntat, dic jo, perquè un pedagog, psicòleg o psicopedagog d’un Equip d’assessorament Psicopedagògic (EAP) ha d’atendre un centre cada dia? Vaig treballar durant tres anys. Penós. Penós, no la meva feina que la vaig treure amb nota (sempre es treu nota quan , malgrat no saber gaire, t’hi dediques), sinó haver d’anar a fer xurros. El que importa és la quantitat, les dades, tants alumnes atesos, tantes reunions amb tutors, tantes amb famílies. Aneu a cagar! No sabeu o no voleu saber de què va. Un dia, per cert, us explicaré l’anècdota de la compensatòria, que després va anomenar-se LIC i ara... jo que sé, com l’anomenen. El Departament navega. Ara li diuen Departament d’Educació, ara d’Ensenyament, ara tornem a Educació... Si estudiessin més no canviarien tant els noms, no.
La crítica novena. Bé, és llarga. Resumim. PISA es una avluació en la l´ínia positivista. “La elaboración de información sobre muchos individuos conduce a una relativamente pobre comprensión de cada uno de ellos” p. 79. Bé, aquest aspecte molta gent que “valora” Pisa no el té present. Pisa, efectivament, no diu res sobre, per exemple, la capacitat d’expressar-se i comunicar-se per escrit. Suposo que el q ue interessa del “poble” és que sigui capaç de llegir la propaganda, però no d’elaborar-la. On queda l’emoció, la sensibilitat estètica, la individualitat o simplement el civisme, al que, en teoria, tanta importància li donem.
Una última cosa. Veient un documental sobre el control de qualitat d’una fàbrica xinesa que fabricava component per Nokia, demanen a diversos treballadors `per a fer una entrevista. Els assignen el despatx dels “jefes” i la noia que va l’auditoria diu “no”, ha de ser en un altre lloc perquè aquí no se sentiran protegits. Normal. Recordo, que aquí, a la gran Catalunya, vaig participar en una valoració del meu centre. M’entrevistaven al despatx de la direcció, amb tot l’equip directiu al voltant. Molt poc professional. No cal “desir nada más”, com va dir Bern Shuster. Treballem bé els mestres, a veure si els polítics n’aprenen. I,per cert, a veure si la gent critica les decisions de política pedagògica més i una mica menys els mestres.
Bé, docns, acabem avui aquesta sèrie de’entrades sobre PISA. Ara, si no sabeu és perquè no voleu.