dimarts, de novembre 15, 2011

No hay nada nuevo bajo el sol

"Karl Marx tuvo una visión del carácter de su tiempo. El marxismo es como la estilización ideológica del siglo de la Economía. Pronto, !hasta las encíclicas pontificias, versarán sobre cuestiones económicas!
[...] Es angustiosa la pregunta de nuestra civilización, basada en los problemas económicos, (ya Jovellanos lo vislumbró), con olvido de las finalidades esenciales a que la economía debiera servir, invirtiendo el orden, colocando los medios en el primer plano y dejando en el segundo lugar las finalidades de los ideales de la vida.
¿Será posible que lleguemos a que la máquina supere al hombre, la técnica al saber, el "confort" al anhelo íntimo, el triunfo a la razón y a la fuerza a la justícia?"

Francesc Ferrer i Guàrdia. "Feuilles detachées", hojas dsueltas.... Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació, núm 16 (juliol-desembre, 1010), pàg. 173. Edició i notes de Pere Solà y Gussinyer.

Sigueu Humils.

2 comentaris:

Maspons ha dit...

Deixant lo de Pisa que em queda lluny, volia felicitar-te per la troballa. No sabia de les dots profètiques del Ferrer.
El text m'ha provocat una reflexió, potser tonta: En aquell temps posar en entredit "la màquina", com s'entreveia, no debia ser considerat progressista

Evocacions ha dit...

ës bona. Que consti que jo prefereixo altres a Ferrer. No entenc gaire el seu anticlericalisme maleducat. Però al César.... Tens raó, poca gent va ser capç de mirar una mica des de fora. Ben mirat, per això serveixen els moviments contestaris, un fet que sovint s'oblida.