Rubiés escriptora. La comunicació
Passats els anys d'intensa formació, d'observar i associar-se, Anna Rubiés sent la necessitat de comunicar els seus coneixements i les seves experiències. N'és un important exemple l'Escola d'Estiu de 1932, on consagrà tres lliçons a l'aplicació del mètode Decroly. Ja el 1929, però, havia explicat la seva visió de les idees pedagògiques del belga, fruit, en una part, de la seva llarga estada a Brusel·les el 1926 i, per altra part, de l'aplicació que pels volts del 1928 feu en una escola unitària; aquesta experiencia la narrà en un article publicat a la Revista de Pedagogía amb el títol "El método Decroly: un curso-ensayo en una escuela nacional".[1] Un any més tard publicava l'article "Aplicación de los centros de interés en la Escuela Primaria ". A aquest article seguiren d'altres que reflectien el dia a dia de la feina que portava a terme: "Experiencias didácticas", el 1933[2]; "Desde la escuela de Párvulos", el 1936 o "La psicología infantil en el aprendizaje de la lectura", el maig del 1935. A partir del 1935 i fins el 1938, com a mínim, no trobem cap article més de l'autora a la Revista de Pedagogía..
Però és sens dubte en el llibre Lectura-escriptura global. Quatre anys d'experiències on més extensament ens explica la seva visió del mètode i les seves vivències amb ell en el Grup Escolar Ramon Llull. I és en aquesta obra on Anna Rubiés es mostra com una persona crítica, on no amaga els problemes que tingué en la seva aplicació i on, d'una manera humil i sincera, també explicita les seves preocupacions.
Però, a més a més d'explicar les seves aportacions i pràctiques decrolianes, Anna Rubiés demostra també el seu interès per la literatura infantil, i, especialment, per tot els aspectes relacionats amb la lectura, en la línia de l'interès i la importància que l'Escola Nova Catalana atorgava a les narracions en la formació humana. En aquest sentit, destaca l'article del 1934, Biblioteca Escolar Ramon Llull. Contes per infants de 6 a 7 anys.
També mantindrà l'estimació per l'Alt Empordà, la terra on va nèixer, que la recordaria en articles com La comarca de l'Empordà, una monografia apareguda el 1960, o el treball que presentà als Jocs Florals de l'Empordà un any més tard, on tractà l'aplec de Sant Baldiri. La dedicació a la seva terra li valgué el Premi Doctor Pi Figueras el 1958, premi atorgat per l'Institut d'Estudis Empordanesos.
A més a més de les seves aportacions a la Revista de Psicología y Pedagogogía a la Revista de Pedagogía, cal no oblidar que el seu compromís amb l'escola catalana i la renovació pedagògica queda plasmat en les seves publicacions al Butlletí de l'Associació Protectora de L'Ensenyança Catalana, publicació on la signatura de Rubiés era asídua.
[1] RUBIES, Anna, (Febrer 1928). El método Decroly: un curso-ensayo en una escuela nacional. Revista de Pedagogia, núm 74. Com podem veure, l'article es publica el febrer del 1928, la qual cosa sembla indicar que l'experiència que narra és anterior al 1928.
[2] Aquest escrit també es publicà el 1934 i es pot consultar a la bliblioteca de Barcelona. L'article, en realitat, és anterior al 1933 doncs ja al novembre del 1932 la Revista de Psicologia i Pedagogia es feia ressó publicant una recensió, feta per la pròpia autora, de l'escrit
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada