El divendres per la tarda hi havia una taula rodona que m’interessava. Era sobre Jorge Semprún: “Homenatge a Jorge Semprún: memòria, literatura i identitat europea”. Participaven Xavier Pla de la Universitat de Girona, Jordi Amat, un crític literari i Marta Marin-Dómine, d’una universitat canadenca. A Xavier Pla i Jordi Amat recordava (i espero que la memòria no em traeixi) haver-los sentit i escoltat a l’hora del lector, un programa, per a mi, una mica .... no sé com adjectivar-lo. Xavier Pla va estar bé, però sense fer gaires aportacions. D’una persona mediàtica espero una mica més que de nosaltres, els blogaires, però és molt més interessant llegir l’apunt que va fer Brian sobre Semprún, la veritat. Jordi Amat va estar molt malament. Dubtava constantment d’anys i de fets i es va limitar a fer un “recordatori” wiquipèdic, per dir-ho així, de la biografia del personatge. I és que de vegades cal saber dir no quan ens conviden. Per cert, Antonio Maura no va ser un gran intel.lectual ni un gran governant com va dir: que li preguntin a Ferrer i Guàrdia, si no. O a historiadors més o menys neuutrals. En canvi, la Marta Marin-Dómine va ser una sorpresa enorme. Portava el text escrit i el va llegir, però quina forma de llegir! No es notava gens. Va ser interessant, simpàtica, profunda, crítica... Me n’alegro. Vaig gaudir molt.
Respecte al tema va faltar una consideració importnat, ja que van valorar Jorge Semprún com un escriptor que en abordar la memòria dels camps d’extermini aplica el seu “estil” literari. I potser no és veritat. Semprún no va poder escriure mai com Primo Levi perquè un i l’altre van haver de testimoniar segons la seva vivència personal. Veiem-ho. Semprún pertanyia a una família de classe alta; Levi, no. Semprún va militar al PCE quan era un partit estalinista, és a dir, totalitari; Levi, no va militar políticament en cap partit. Semprún fou un pres comunista, Levi un jueu. I la diferència és gran. I s’ha de remarcar. Com es diu a la Wiqui , els comunistes no van ser gaire solidaris amb altres presos. A Semprún el van deportar a Buchemwald el 1943; Levi fou destinat a Auschwitz el 1944. Com van dir a la taula rodona, el fet d’estar a Buchenwald va marcar la seva posterior experiència literària i política. Certament. A la inversa també és veritat: la seva experiència literària i política va marcar el seu testimoniatge. Quina és més certa de les dues, és un misteri. O potser no. Levi va sobreviure de miracle, Semprún hauria estat un miracle que no sobrevisqués. Semprún es va poder permetre "ficcionar", Levi, no. La qüestió és si Semprún hauria pogut ficcionar a Auschwitz, essent jueu i químic i no a Buchemwald essent comunista i prominent. Levi no va tenir més remei que testimoniar sobre els enfonsats i els salvats; Semprún va ser un salvat (i un ministre en un temps en que les ilusions van començar a desaparéixer). Es va suicidar Levi en veure que el món esdevenia un enorme camp de concentració?
5 comentaris:
Ei! gràcies per la cita. En realitat el meu apunt era bastant superficial i amb prou feines un petit homenatge amb motiu de la seva mort.
Benjamin està més d'actualitat que mai. Els "passatges" foren una premonició. Amb tot el que està caient, penso sovint amb Benjamin i amb Dostoievski amb el seu palau de cristall.. uns visionaris.
Potser Brian, l'apunt no és el millor que s'ha escrit, però em sembla que estava bastant per sobre de, per dir-ho així, la mitja.
Quim, també m'ho sembla. Les seves reflexions sobre la barbàrie i la civilització són gairebé tarot a ulls dels que no ens dediquem del tot a aquest món. Cada vegada m'agrada més. I començo a estudiar-lo en el temps lliure.
L'experiència de Levi, Kertész o Améry no té gaire a veure amb la de Semprún, com molt bé dius. M'hauria agradat sentir-l'hi dir en vida això a en Semprún, hauria estat una mostra d'honestedat. Evidentment, no nego el patiment de Semprún i de molt altres comunistes i republicans.
Per cert, per què tants suïcidis entre supervivents i tan pocs entre botxins? Que els supervivents se sentissin culpables, fou una la darrera humiliació per part dels nazis, suposo.
Uns apunts molt interessants! Salut!
A mi també m'hauria agradat dir a Semprún aquesta diferència de testimoniatge, però si més no, penso que els "crítics" sí ho haurien d'explicitar. Jo ho he vist molt clar, sense treure desgràcia a Semprún. Cal preguntar-se la raó d'aquest "piloteig".
Els supervivents se sentien culpables perquè, al capdavall, ho eren... Poser és pot explicar en un post. Quí rau el poder del camp.
Publica un comentari a l'entrada